Over SOOB

Het is van belang dat werknemers voldoende zijn toegerust en over de juiste vaardigheden beschikken om duurzaam op de arbeidsmarkt actief te kunnen zijn. Daarom kijkt SOOB naar alle aspecten van de arbeidsmarkt: werk, scholing, mobiliteit en inzetbaarheid (gezondheid, veiligheid en verzuim). 

De activiteiten waarvoor SOOB middelen beschikbaar stelt hebben een gezonde arbeidsmarkt tot doel zodat:
werkgevers kunnen rekenen op de beschikbaarheid van voldoende geschikte medewerkers in transport en logistiek, vandaag én morgen;
werknemers zich prettig voelen in hun werk omdat ze voldoende zijn toegerust voor de uitvoering van hun werkzaamheden en verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun werk en loopbaan. Nu en in de toekomst.

Iedereen die in de sector beroepsgoederenvervoer over de weg werkt, betaalt per kwartaal een bijdrage aan SOOB. Werkgever en werknemer betalen allebei een deel van de premie. De bijdrage van de werknemer wordt  ingehouden op het bruto salaris van de werknemer. Dit is terug te vinden op de loonstrook als bedrijfstakheffing of premie SOOB.

 

Beeld9

Doelstellingen

Het algemene doel van SOOB is vastgelegd in de CAO en de statuten: het bevorderen van goede arbeidsverhoudingen in de bedrijfstak vallende onder de werkingssfeer van de SOOB-CAO en het financieren van activiteiten, die daaraan kunnen bijdragen.

SOOB heeft daarmee tot doel om de werking van de arbeidsmarkt in transport en logistiek te optimaliseren.
Om aan deze doelstelling inhoud te kunnen geven onderscheidt SOOB een aantal aandachtsgebieden.

Bestuur

Het bestuur van SOOB bestaat uit tien leden en is paritair samengesteld met vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties.

Cofinancieringen

SOOB maakt, naast premie-inkomsten, gebruik van subsidies voor activiteiten voor arbeidsmarktontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden. Deze subsidies worden door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid beschikbaar gesteld.